Ota yhteyttä

Taloyhtiön maine: rautainen vai ruosteessa?

Taloyhtiön maine vaikuttaa suoraan asunnon osto- ja vuokrauspäätökseen. Kukapa haluaisi muuttaa huonomaineiseen taloyhtiöön? Taloyhtiön hyvä maine nostaa taloyhtiön arvoa ja houkuttelee uusia asukkaita ja osakkaita.

Jokaisesta taloyhtiöstä ajatellaan jotain, ja joskus taloyhtiö voi saada tietyn maineen täysin vahingossa. Maine voi rakentua kuulopuheiden perusteella ja sen perusteella mitä ihmiset näkevät ja aistivat, kun he astuvat sisään taloyhtiöön. Taloyhtiön mainetta ei kuitenkaan kannata jättää pelkkien kuulopuheiden varaan ja toivoa parasta, vaan mainetta kannattaa rakentaa strategisesti ja aktiivisesti.

Taloyhtiön maineeseen voi ja pitää vaikuttaa

Taloyhtiön mainetta kannattaa lähteä rakentamaan luomalla taloyhtiölle strategia, jonka yhtenä tavoitteena on profiloitua arvostetuksi ja hyvämaineiseksi taloyhtiöksi. Taloyhtiön maine vaikuttaa suoraan asuntojen hintoihin, joten maineen eteen tehtävä työ on jokaisen osakkaan edun mukaista.

Maineen ja mielikuvan luomisessa avainasemassa ovat taloyhtiön hallitus, isännöinti ja huoltoyhtiö – ja tärkeimpänä asukkaat ja osakkaat itse. Osakkaat valitsevat hallituksen ja hallitus vuorostaan kilpailuttaa palveluntarjoajat. Palveluntarjoajien ja taloyhtiön arvomaailmojen tulee kohdata, jolloin yhteisen päämäärän tavoittelu on helpompaa.

Mistä asioista taloyhtiön maine rakentuu?

Taloyhtiön maine muodostuu kaikesta siitä mitä siitä puhutaan, mitä siellä tehdään ja miltä se näyttää. Taloyhtiön on hyvä miettiä muun muassa seuraavia asioita:

  • Miltä piha ja julkisivu näyttävät eli onko ”talon pakkaus” kunnossa?
  • Mikä on ensivaikutelma, kun astuu porraskäytävään eli taloyhtiön ”esiolohuoneeseen”?
  • Miten taloyhtiö ”elää”: mitkä ovat taloyhtiön arvoja, miten taloyhtiössä toimitaan, miten asukkaat kokevat taloyhtiön ja miten taloyhtiöstä pidetään huolta?

Asukkaat ja osakkaat vaikuttavat taloyhtiön maineeseen

Jokainen asukas ja osakas vaikuttaa omalta osaltaan taloyhtiön maineen luomiseen. Jos asukas on tyytymätön taloyhtiönsä toimintaan ja viestii asiasta aktiivisesti ympärilleen, murentaa hän samalla oman taloyhtiönsä mainetta. Taloyhtiölle voi rakentaa positiivista mainetta pitämällä taloyhtiöstä yhteisvoimin huolta, jotta taloyhtiössä viihdytään ja siitä puhutaan hyvää.

Jokaisen asukkaan ja osakkaan tulisi olla ylpeitä omasta taloyhtiöstään. Asukkaiden ja osakkaiden tulisi pyrkiä yhteiseen päämäärään eli saavuttaa taloyhtiölle positiivinen maine ja ylläpitää se. Asukkaiden ja osakkaiden tulee ymmärtää, miten taloyhtiön maine vaikuttaa oman kodin arvoon ja asumiseen.

Viisi askelta parempaan maineeseen

Maineen rakentaminen ei ole rakettitiedettä, vaan kyse on yhteistuumin tehtävistä päätöksistä ja niitä seuraavista toimenpiteistä:

  1. Mielikuva: Millainen taloyhtiö on nyt ja millaisena taloyhtiö toivotaan nähtävän jatkossa. Miten taloyhtiö voi erottautua muista taloyhtiöistä?
  2. Toimenpiteiden suunnittelu: Mitä meidän tulee tehdä, jotta taloyhtiö nähdään sellaisena kuin me haluamme?
  3. Muutostyöt: Millaiset konkreettiset muutostyöt on tarpeen ja milloin ne tehdään?
  4. Taloyhtiön tarina: Taloyhtiölle luodaan omat arvot, mielikuva ja tarina. Valittuja arvoja, mielikuvaa ja tarinaa kerrotaan ja viestitään aktiivisesti.
  5. Arvojen noudattaminen: Yhdessä päätetyistä tavoitteista, arvoista ja mielikuvasta pidetään kiinni. Taloyhtiön hallinnon tulee johtaa yhtiötä ja muistuttaa asukkaita yhdessä sovittujen asioiden noudattamisesta.

Taloyhtiön positiivinen maine syntyy sitoutuneiden osapuolien avulla

Maine rakentuu pala palalta kaikista niistä asioista, jotka liittyvät taloyhtiöön ja sen toimintaan. Jokainen teko ja kohtaaminen ovat mahdollisuuksia lisätä asukastyytyväisyyttä ja vahvistaa taloyhtiön toimintaa, mikä taas peilaa suoraan siihen mielikuvaan, minkä taloyhtiöstä saa. Siksi jokaisen asukkaan ja osakkaan sekä palveluntarjoajan on tärkeää sitoutua taloyhtiön maineen rakentamiseen.

”Kun taloyhtiö arvostaa asukasta, arvostaa ja kunnioittaa asukas taloyhtiötä.” – Viisaita sanoja hallitusammattilaisen suusta.

– Kitte Hamilton

(Artikkeli julkaistu alunperin 2019)

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti