Ota yhteyttä

Ennakoiva asukasviestintä ohjeistaa toimimaan tulipalotilanteessa

Ennakoivalla viestinnällä on merkittävä rooli taloyhtiön paloturvallisuuden osalta. Mitä enemmän ja selkeämmin asukkaille viestitään, sen paremmin he tietävät kuinka toimia todellisen hätätilanteen sattuessa.

Vuosittaisena palovaroitinpäivänä 1.12. on harvinaisen hyvä ajankohta muistuttaa paitsi testaamaan palovaroittimet ja vaihtamaan varoittimien paristot, myös kerrata miten tulipalon sattuessa tulee toimia.

Tulipalosta viestiminen ei lisää sen riskiä, päinvastoin – tietoisuus pienentää riskiä aktiivisesti ja ennakoiva viestintä voi pelastaa ihmishenkiä ja minimoida aineellisten vahinkojen syntymisen. Suomen Pelastustoimen sivuilla on hienosti verrattu alkusammutustaitoa uimataitoon – se kannattaa opetella ennen kuin joutuu tositilanteeseen.

Alkusammutusohjeet tulipalon sattuessa

Alla olevat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön alkusammutusohjeet on poimittu heidän julkaisustaan ”Sammuta oikein”.

Jos rasva palaa astiassa:
Tukahduta
palo kannella tai sammutuspeitteellä tai sammuta käsisammuttimella. Pysäytä liesituuletin. 

Sammuta myös steariinipalo tukahduttamalla tai käsisammuttimella. 

Jos palonarat nesteet syttyvät:
Jos itse aine – bensiini, öljy, lakka, maali, nestekaasu – on syttynyt, sammuta käsisammuttimella. Jos aineen läheisyydessä palaa, voit käyttää käsisammutinta tai vettä.

Jos sähkölaite syttyy:
Jos voit, irrota ensin pistotulppa ja sammuta sitten joko käsisammuttimella, sammutuspeitteellä tai paksulla matolla, ei kuitenkaan muovi- tai tekokuitumatolla.

Jos kalusteet syttyvät:
Puu, paperi, muovi ja kangas sammuvat parhaiten vesi- tai jauhesammuttimella.

Jos vaatteesi syttyvät:
Suojaa kasvosi, heittäydy maahan ja kieriskele tai kääriydy sammutuspeitteeseen tai mattoon. 

Jos jonkun muun vaatteet syttyvät:
Käske hänen suojata kasvonsa ja heittäytyä maahan. Tukahduta tuli peitteellä tai vastaavalla ylhäältä alaspäin, päästä jalkoihin.

Selkokieliset ohjeet tulipalon varalle

Taloyhtiön asukasviestinnän näkökulmasta on aina huomioitava asukkaiden valtava kirjo. Viestinnän on oltava saavutettavaa ja ymmärrettävää. Selkokeskuksen turvallisesti kodissani opas on hyvä esimerkki selkeästä viestinnästä, joka jokaisen asukkaan on helppo ymmärtää.

Ihminen toimii hätätilanteessa vaistojensa varassa. Silloin on tärkeää, että ennalta omaksuttu tieto ohjaa häntä toimimaan oikein.

One4all tarjoaa tehokkaita digitaalisia asukasviestinnän palveluita, joilla tavoitat asukkaat ja viestit heille aktiivisesti, monipuolisesti ja monikanavaisesti. Haluamme auttaa asiakkaitamme viestimään asukkailleen!

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter

Tuotteet ja palvelut

Asiakaskokemuksia

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Haluatko tarjota laadukkaita asumiskokemuksia?

Soita tai lähetä viestiä – mietitään yhdessä sopivat ratkaisut, joilla laadukas asumiskokemus rakennetaan.

Henry Hietavala, myynti