Alusta tähän päivään – ideasta toteutukseen

 

Lokakuussa 2014 lomailin Kreikassa kun puhelimeni soi. Toisessa päässä oli minulle vielä silloin tuntematon, suuren sähköntoimittajan paikalliskonttorin vetäjä, joka halusi lähteä pilotoimaan digitaalisia porrasnäyttöjämme. Kärrynpyörää en uskaltanut kylmiltäni tehdä, mutta halu oli suuri! Tiesin heti puhelun lopetettuani, että tästä se alkaa. Elävästi on jäänyt mieleeni myös se hetki, kun vielä samana vuonna laitoin ensimmäisen sopimuksen mappiin.

Ei tämä tyhjästä tullut. Tähän mennessä myyntipuheluita ja asiakaskäyntejä oli tehty jo satoja, vastaanotto oli todella positiivista ja kiinnostusta löytyi, mutta asia oli niin uusi ja lähes kaikille tuntematon, joten tuloksia ei ollut heti isoissa määrissä odotettavissa. Päätösten teko kesti.

Ideasta toteutukseen

Idea porrasnäyttöihin lähti tapaamaltani isännöitsijältä, joka ihmetteli miksei nimitauluja oltu vielä digitalisoitu. Hyvä kysymys, miksi ei? Jotain ratkaisuja tähän jo silloin löytyi, mutta tieto ei ollut vielä kantautunut monenkaan korviin.

Isännöitsijän ajatuksesta rohkaistuneena alkoi tutkimusmatka kiinteistö- ja taloyhtiömaailmaan. Lähdimme kartoittamaan kiinteistö-osapuolten tarpeita, haasteita ja näkemyksiä. Liikkeelle lähtö ei tuntunut kovinkaan pelottavalta, sillä itseltäni löytyi laajaa kokemusta myynnistä ja markkinoinnista, viestintäteknologiasta ja infonäyttömaailmasta sekä liiketoiminnan strategisesta kehittämisestä.

Alusta asti itseni lisäksi One4allissa toimi osakkaana nykyinen yhtiökumppanini Henry Hietavala, jonka tuki ja apu oli kultaakin arvokkaampaa. Yksin ilman henkistä tukea matka olisi ollut mahdoton, sparrausapua tarvittiin, ja ajatusten vaihto oli ehdottoman tärkeää.

Suomalaista kehitysyhteistyötä

Alussa käytimme kotimaista kolmannen osapuolen softaa, mutta jo alkumetreillä törmäsin suomalaiseen koodaajaan, asiantuntijaan, jolla oli jo entuudestaan pitkä ja monipuolinen kokemus softan kehittämisestä. Häneltä löytyi heti poikkeuksellinen taito ymmärtää meidän tarpeittemme lisäksi myös asiakkaamme näkökulma ja käyttäjäkokemus. Oman softa- ja verkkosivukehitys työkokemukseni perusteella voin todeta, että tämä ei todellakaan ole itsestäänselvyys! Loistava yhteistyömme onkin mahdollistanut palvelumme määrätietoisen, nopean ja joustavan kehityksen!

Suositusten kautta löysimme myös loistavan kotimaisen kotelon valmistajan. Yrityksen johtaja/omistaja panosti meihin aikaansa ja teki loistavaa suunnittelua tuotekehitysyksikkönsä kanssa. Vaikka myynti alussa olikin todella pientä ja olimme heidän asiakkaana rahallisesti merkityksetön yritys, ei hänen usko palveluumme eikä palvelualttius hiipunut, saimme häneltä erinomaista ja proaktiivista palvelua alusta asti. Porrasnäytöllemme haettiin myös mallisuoja.

Kotitoimistosta Nokia Campukselle

Projekti lähti käyntiin kotitoimistosta – valitettavasti kun ei ollut käytettävissä autotallia, kuten Bill Gatesilla ja Paul Allenilla oli aikoinaan! Projektin edetessä koti ja työ piti eriyttää. Oli aika siirtyä vuokratiloihin, sillä näyttöjen toimitus pieneen kotitoimistoon ei oikein tuntunut toimivalta ratkaisulta.

Toimin jonkin aikaa yksin pientoimistorakennuksen 12m2 kokoisessa toimistossa. Konfiguroin näyttöjä ja mediasoittimia, testasin palveluamme, avasin tilejä, toimitin tunnuksia, vastasin palvelupyyntöihin ja tein samalla kehityssuunnitelmia. Esittelin tuotetta tapahtumissa ja yksittäisillä messuilla, ja tietysti kävin fyysinen porrasnäyttö kainalossa esittelemässä tuotettamme asiakkaille. Ja kun sanon kainalossa, niin kirjaimellisesti kannoin noin 30 kg painavaa porrasnäyttöä asiakkaalta asiakkaalle!

Onneksi joku oli jo keksinyt nokkakärryt, sillä selkä oli koetuksella! Nokkakärryt ja kuramatto ovat edelleenkin käytössä. Tässä kohtaa olemmekin jäljessä kehityksestä, ottaen huomioon kuinka tehokkaasti innovoimme ja kehitämme itse palvelua. Mitään muuta toimivaa, esteettisesti parempaa heurekaa emme ole demonäytön kuljetukseen keksineet. Olemme vakaasti sitä mieltä, että asiakas haluaa nähdä fyysisen tuotteen. Pelkät kalvosulkeiset eivät korvaa porrasnäytön testaamista ja näkemistä.

Vuoden 2015 syksyllä Henry siirtyi aktiivisesti mukaan One4allin toimintaan ja nyt reilut neljä vuotta myöhemmin istumme viiden, kohta kuuden henkilön voimin uusissa tiloissamme Karaportissa, Nokia Campuksella. Mietin kiitollisena sitä, missä oltiin ja mihin ollaan päästy. Muutamat vuoret on kivetty ja laaksot rämmitty, mutta ilman haasteita, työtä, muutamaa kyyneltä ja hikeä ei voi mitään kovin ihmeellistä saavuttaa.

Olen tavannut paljon uusia ihmisiä, kartoittanut ja taklannut asiakkaittemme tarpeita, ja oppinut todella paljon siitä miten erilaisia haasteita asiakkaillamme, kiinteistöjen ylläpidossa ja asukkaiden arjessa on.

Tänään One4allin palvelu on käytössä ympäri Suomea, Helsingistä Rovaniemelle ja Turusta Joensuuhun. Asiakkaisiimme lukeutuvat yksittäisten taloyhtiöiden lisäksi, isännöintitoimistot, rakennuttajat, alueelliset palveluyhtiöt, ja suurimpana asiakasryhmänämme vuokrataloyhtiöt. Tällä hetkellä n 40 vuokrataloyhtiötä hyödyntävät palveluamme, toiset yksittäisissä kohteissa ja toiset laajasti osana viestintästrategiaansa. Olemme myös palveluntarjoajana useassa korttelirakentamishankkeessa, missä palvelumme tukee loistavasti yhteisöllisyyttä; asukasviestintää ja asukaspalveluja, mukaan lukien yhteistilojen kulunohjausta.

Kiitollisena kohti tulevaa

Palvelumme on jalkautunut erittäin hyvin markkinoille, ja jatkamme sen kehittämistä yhteistyössä asiakkaittemme kanssa. Olen todella kiitollinen siitä että olemme päässeet näyttämään mihin kykenemme, meihin on uskottu ja meille on annettu mahdollisuuksia niin pienten kuin isojen toimijoiden osalta. Kiitos työntekijöillemme, jotka ovat olleet osana meidän menestyksen luomista, sekä yhteistyökumppaneille, joiden kanssa olemme päässeet kehittämään markkinoille loistavia ratkaisuja. Yhdessä olemme enemmän!

Uutta on odotettavissa myös kuluvalle vuodelle. Näistä kerromme matkan varrella lisää. Ilolla, suurin odotuksin, hihat käärittynä kohti tulevaa!