Tiedetäänkö teillä mitä asukas haluaa? Osaako asukas viestiä tyytymättömyyttään vai kasvaako se kaikessa hiljaisuudessaan? Tietääkö asukas kenelle ja mihin ilmoittaa mistäkin asiasta ja mielipahasta, vai jääkö tyytymättömyys puhinaksi ja keskisormen vilautteluksi, naapureiden kanssa tehtäväksi pihamaa spekulaatioksi?

Kun ei puhuta niin …tuttaa, kun …tuttaa niin puhistaan. Sama pätee muussakin kuin taloyhtiöissä, kaikessa yritystoiminnassa ja kaikessa muussakin ihmisten välisessä kanssakäymisessä.

Onko tyytymättömyys aina hallinnon ja johdon vika? Kun ei tiedetä mitä toinen haluaa on vaikea toimia sen mukaiseesti. Oikealla toiminnalla ja johtamisella voidaan kuitenkin vähentää tyytymättömyyttä.

Kohtaa asukas – kysymällä se selviää. Tieto voi kasvattaa tuskaa, mutta tuska hälvenee sen kohtaamisella.

1. Selvitä mitä asukkaat haluavat
– kohtaa asukas

2. Ymmärrä mistä on kyse 
- havainnoi tilanne ja mieti syitä

3. Hoida palautteet mahdollisimman pian
– viesti että olet kuullut 

4. Korjausliikkeet
– muuta toimintatapoja paremmin palvelevaksi

5. Toimintasuunnitelman tekeminen asukkaiden osoittamaan suuntaan
– kehity

...ja uudestaan

1. Selvitä mitä asukkaat haluavat – kohtaa asukas

2. Ymmärrä mistä on kyse - havainnoi tilanne ja mieti syitä

3. Hoida palautteet mahdollisimman pian – viesti että olet kuullut 

4. Korjausliikkeet – muuta toimintatapoja paremmin palvelevaksi

5. Toimintasuunnitelman tekeminen, asukkaiden osoittamaan suuntaan – kehity

...ja uudestaan

1. Selvitä mitä asukkaat haluavat – kohtaa asukas

2. Ymmärrä mistä on kyse - havainnoi tilanne ja mieti syitä

3. Hoida palautteet mahdollisimman pian – viesti että olet kuullut 

4. Korjausliikkeet – muuta toimintatapoja paremmin palvelevaksi 

5. Toimintasuunnitelman tekeminen, asukkaiden osoittamaan suuntaan – kehity

= TYYTYVÄISYYDEN LISÄÄMINEN


Kitte Hamilton