Digitaalisen teknologian uudet sovellukset tulevat vauhdilla myös taloyhtiöiden arkeen. Monia talotekniikkaan liittyviä toimintoja on jo pitempään ohjattu tietoteknisillä ratkaisuilla. Nyt uusi teknologia avaa mahdollisuuksia tehokkaaseen tiedottamiseen. Digitaaliset porrasnäytöt ovat tulossa taloyhtiöihin.

Digitaaliseen viestintään erikoistunut One4all Finland Oy toi alkuvuodesta markkinoille asunto- ja liiketilakiinteistöjen käyttöön sopivan digitaalisen porrasnäytön. Yhtiön toimitusjohtajan Kitte Hamiltonin mukaan hallintajärjestelmä tarjoaa helpon, nopean ja reaaliaikaisen tavan taloyhtiöiden viestintään.

”Taloyhtiön johtaminen helpottuu ja epätietoisuus tekemisistä vähenee, kun hallitus tai isännöitsijä voivat jakaa nopeasti tiedotteitaan asukkaille. Riittävä ja oikea-aikainen viestintä edistää hyvää hallintoa ja parantaa myös asumisviihtyvyyttä.”

Netti tuo tiedonnäyttötauluille

Hamiltonin mukaan digitaalisen porrasnäytön käyttöönotto on nopeaa ja sitä on helppo käyttää. ”Tarvitaan vain näyttötaulun seinään laitto, sähkö ja nettiyhteys.”

Digitaalisen porrasnäytön hallintajärjestelmä on nettipohjainen. Käyttöönottoon tarvitaan langaton tai kaapelin kautta tuleva verkkoyhteys sekä digitaalisen näyttötaulun asennus rappukäytävään. Viestit on luettavissa myös suoraan asukkaiden puhelimista mobiilisovelluksen kautta.

Hamiltonin mukaan esimerkiksi rivitaloyhtiöiden käyttöön sopii mobiilisovellus ilman porrasnäyttöjä, koska yhteisiä porttikäytäviä ei ole.

”Mobiilisovellusta voivat hyödyntää myös kerrostaloyhtiöt esimerkiksi korjausrakentamisen yhteydessä. Eräs asiakkaamme liitti mobiilisovelluksen urakkaviestintään, kun kiinteistössä tehtiin maalämpöurakka. Asukkaat seurasivat urakan etenemistä ja vaikutuksia asumiseen omista matkapuhelimistaan.”

Sopimus kolmen kuukauden sykleissä

One4all tarjoaa palveluaan määräaikaisella kolmen kuukauden sopimuksella. Sen voi sanoa irti, jos palvelu ei miellytä. Luotamme siihen, että tästä palvelusta ei hevin luovuta, Hamilton sanoo.

Järjestelmän käyttöönotto helpottaa ja nopeuttaa viestintää, mutta myös säästää kustannuksia, Hamilton sanoo.

”Niitä syntyy esimerkiksi siitä, että isännöitsijä voi lähettää viestinsä taloyhtiön osakkaille ja asukkaille omalta tietokoneeltaan sen sijaan, että hän hyppää autoon ja käy kiinnittämässä tiedotteen yhtiön ilmoitustaululle. Myös huoltoyhtiölle voidaan räätälöidä käyttöoikeus heidän omalle viestinnälleen.”

Taloyhtiölle porrasnäytöstä aiheutuvat kustannukset ovat Hamiltonin mielestä kohtuullisia ja investointiin käytetty rahaa tulee takaisin, kun taloyhtiön hallinnointiin liittyvää työaikaa ja resurssia säästyy.

Luonteva kehityssuunta

Hamiltonin mielestä digitaaliset porrasnäyttö tarjoaa taloyhtiölle monipuoliset mahdollisuudet kehittää viestintäänsä, aktivoida asukkaita, parantaa asumisviihtyvyyttä ja luoda yhtiöön hyvää yhteishenkeä.

Isännöitsijä Frank Wendelin REIM Isännöinnistä arvelee digitaalisen porrasnäytön kiinnostavan tässä vaiheessa innovatiivisia taloyhtiöitä. ”Ne ovat uutta asumisen tulevaisuutta, mutta monissa taloyhtiössä ne ehkä koetaan vielä huipputeknologiaksi.”

Digitaaliset porrasnäytöt ovat joka tapauksessa osa luonnollista kehitystä ja askel uudempaan suuntaan taloyhtiöiden viestinnässä, Wendelin arvioi.

”Kyllä tämä on mielenkiintoinen innovaatio. Jos palveluun räätälöidään sisältöjä, joita taloyhtiöt ja isännöinti tarvitsevat, ja kun käyttö laajenee, kiinnostus porrasnäyttöihin kasvaa ihan varmasti.”

Digitaalinen porrasnäyttö on reaaliaikainen tapa tiedottaa taloyhtiön hallintoon ja asumiseen liittyvistä asioista osakkaille ja asukkaille.

Porrasnäyttö on mahdollista ottaa käyttöön myös kännykkään. Asukas löytää tarvittaessa nopeasti tiedot taloyhtiön säännöistä ja asumisen ohjeista. Kännykästään voi lukea esimerkiksi, mitä on kirjattu pelastussuunnitelmaan.