LähiTapiola ja Realia Management isännöintipalvelut

A-LahiTapiola-one4all-digitaalinen-porrastaulu-porrasnaytto-rapputaulu.png

 

LähiTapiola Kiinteistövarainhoito Oy on LähiTapiola-ryhmän omistama kiinteistösijoitus- ja kiinteistöjohtamispalveluja tuottava yritys, joka tarjoaa vuokralle liike- ja toimitiloja sekä vuokra-asuntoja eri puolilta Suomea.

LähiTapiola on uusien vuokratalo kohteiden suunnitteluvaiheessa jo ottanut huomioon kiinteistöjen asukasviestinnän päivittämisen nykyaikaan. Sopivat palvelut löytyivät FinnBuild 2017 -messuilta, jossa esittelimme digitaalisia asukasviestinnän ratkaisujamme.

Jaana Salminen, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito Oy vuokra-asuntojen kohdepäällikkö oli näytön käyttöönoton lisäksi mukana miettimässä tarpeita, joita sähköiseltä ilmoitustaululta tarvitaan ja miten sitä hyödynnetään mahdollisimman hyvin LähiTapiolan rakennuttamissa kohteissa.

LähiTapiolan Pinova-uudiskohteessa aloitettiin palvelun pilotointi maaliskuussa 2017 ja asennettiin kolmeen portaaseen digitaaliset kosketusnäytöt. Matinkylän kohdetta isännöi Anssi Tikkanen, isännöitsijä, IAT, Realia Management.

“Anssi on ottanut todella hyvin sisällöntuotannon hallintaansa.” Jaana kehuu Anssia. “Perinteiset lappuset seinillä on vaikea hahmottaa, ja seiniin jää roikkuman usein vanhoja lappuja. Näytöllä kaikki tarpeellinen on selkeästi haettavissa ja luettavissa”

Uudiskohteen tyylikäs rappukäytävä näyttää siistiltä. Porrastaulu on sijoitettu ulko-oven viereen, jolloin asukkaat näkevät heti tiedotteet, vierailijat näkevät asukkaiden nimet, postinkantaja näkee heti missä paketin vastaanottaja asuu, ja mennessään asukas voi tarkistaa vaikka bussiaikataulun.

 

Asuntopalvelut asukastyytyväisyyden takaamiseksi

LähiTapiolan rakennuttamiin kohteisiin suunnatut asuntopalvelut lisäävät asumisviihtyvyyttä ja nostavat vuokrataloyhtiön arvoa. Tavoitteena on saada asukkaiksi pitkäaikaisia vuokralaisia, jotka arvostavat hyvään asumiseen kehitettyjä palvelumuotoja. Lue lisää Mutkaton koti

 

Osana asuntopalveluja toimii myös helppokäyttöiset, asukasystävälliset digitaaliset asukasviestintäratkaisut.

 

“Palveluesitteemme lisäksi voimme hyödyntää asumispalvelujen esilletuomisessa myös näitä digitaalisia viestintätyökaluja kohdentamalla tiedotusta porrasnäytöissä. Näin mahdolliset uudet asukkaan näkevät jo sisään tullessaan tarjoamamme asumiseen liittyvät palvelut ja edut" Jaana arvioi miettiessään porrasnäyttöjen lisähyötyjä.

A-isannointi-LahiTapiola-one4all-digitaalinen-porrastaulu-porrasnaytto-rapputaulu copia.png

“Perinteiset taloyhtiöiden ilmoitustaulut irtopapereineen menevät helposti epäsiistiksi ja sekavaksi tiedotemäärän kasvaessa. Uudet tiedotteet jäävät helposti asukkailta huomaamatta" toteaa Anssi.

 

"Varsinkin vuokrataloyhtiöissä tiedottamista tapahtuu melko usein, sillä ”asumisen tempo” on kovempaa, eivätkä asukkaat kuulu hallitukseen tai osallistu yhtiökokoukseen. Näillä viestintätyökaluilla tiedotus on ajanmukaista ja tehokasta"


Porrasnäytön asennus sujui ongelmitta ja asukkaat ovat kertoneet, että näytön käyttäminen on näppärää. Asennusta varten tarvittiin internetyhteys ja sähkövedot, jotka olivat uudiskohteen rakennusvaiheessa helppo toteuttaa. Käyttöönottovaiheessa esiin tulleisiin kysymyksiin ja mahdollisiin ongelmiin saatiin nopeasti vastaukset ja tehtiin tarvittavat toimenpiteet. PNT®manager hallintajärjestelmän käyttö on vaivatonta, esimerkiksi .pdf tiedotteen lisääminen järjestelmään käy muutamalla klikkauksella.

“Pientä viilausta jouduttiin tekemään päämiehen käyttämään tiedotepohjien ja logojen värikoodaukseen, jotta se saatiin vastamaan digitaalisen viestinnän vaatimuksia, mutta muita haasteita ei ole ollut” Anssi kertoo. “Yhteistyö One4all:n kanssa on ollut helppoa ja nopeaa”

Taloyhtiö- ja asukasviestinnässä sisältö on hyvin pitkälti asiapitoista, joten sisältö tulee melko itsestään.
“Toki pieni personointi aina piristää viestiä, mikäli se vain on mahdollista tai asiaankuuluva” arvioi Anssi.

 

Digitaalisten kanavien hyödyntäminen viestinnässä on nykyaikaa ja porrasnäytöt ovat hyvä esimerkki vuokrataloyhtiöiden siirtymästä kohti digiaikaa. Asukkaat pääsevät hyödyntämään porrasnäyttöä myös älylaitteilla. Porrasnäytön tai PNT®mobile sovelluksen avulla asukkaat voivat varata itselleen mm. kuivaushuoneen käyttövuoron.
Digitaalisella porrasnäytöillä saa tiedotuskanavan lisäksi myös sen muita hyödyllisiä ominaisuuksia vuokrataloyhtiön ja asukkaiden käyttöön. Tiedotteet saa välittömästi näkyviin porrasnäyttöön, ja ajankohtaisten tiedotteiden lisäksi esille voi tuoda myös muita tärkeitä dokumentteja, kuten pelastussuunnitelman, käyttöohjeita ja järjestyssäännöt. Tilojen yhteistilojen varaaminen sujuu helposti näyttöjen kautta tai QR-koodin kautta ladattavan porrasnäytön selain näkymän kautta. Lue lisää.